سر تیتر خبرها

علی شکوهی:همه باید«محمد نوری زاد» باشند!

معتقد به اسلام و خط امام و نظام جمهوری اسلامی و حتی ولایت فقیه و رهبری است اما از عملکردهای خلاف ارزشهای اسلامی شکایت دارد و…

علی شکوهی: دیروز در خبرها خواندم که محمد نوری‌زاد با قید وثیقه از زندان آزاد شد و در واقع به مرخصی آمد. در حالی که در این یکی دو سال از زندانی شدن اکثر قریب به اتفاق چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای دلگیر و ناراحت بوده‌ام اما از زندانی شدن محمد نوری‌زاد بیش از دیگران ناراحتم. دلیل آن هم روشن است. او چهره دلسوزی است که در تمام سالهای بعد از انقلاب در خط مقدم مبارزه با دشمن، نفاق، سرمایه‌داری، فقر و فساد قرار داشته و با قلم و دوربین خود در تلاش تثبیت دستاوردهای انقلاب بوده است. دستگیری او به خاطر نوشتن چند نامه به رهبری و مسئولان نظام اتفاق افتاده که انگیزه خالص وی در همه آن نامه‌ها قابل رویت است. وی اکنون به سند کم‌تحملی مسئولان نظام در مقابل انتقادهای دلسوزانه و خیرخواهانه یاران قدیمی خود مبدل شده است.

مرحوم دکتر علی شریعتی می‌گفت که وقتی «نهضت» به «نظام» تبدیل می‌شود، تحرک و پویایی خود را از دست می‌دهد و حفظ قدرت اصل می‌شود و رنگ اعتقادی نهضت از دست می‌رود. وی برای جلوگیری از این آفت بزرگ، دو عنصر را مد نظر داشت: اول، اجتهاد دائمی تا اندیشه جدید تولید شود. دوم، نظارت اجتماعی مردم یا همان امر به معروف و نهی از منکر که جلوی انحرافات قدرت را می‌گیرد. امر به معروف و نهی از منکر حقیقی برای اصلاح امور مسلمین و دفاع از حق مظلوم و مقابله با انحرافات اگر نباشد، یک نظام اساسا سالم هم بتدریج دچار انحراف می‌شود.

امام علی(ع) تاکید می‌کند: امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که اگر چنین کنید خداوند اشرار شما را بر شما مسلط خواهد کرد و از آن پس دعاهای شما برای دفع این اشرار هم مستجاب نمی‌شود.

پیامبر اکرم(ص) نشانه خلیفه‌اللهی انسان را برخورداری از همین صفت می‌داند و می‌فرماید: آمران به معروف، جانشینان خدا در زمین هستند.

رسول خدا (ص) فرمود: گروهی هستند که نه پیامبرند و نه شهید ولی مردم به مقام آنان که به خاطر امر به معروف به دست آورده‌اند، غبطه می‌خورند.

امیرالمومنین علی(ع) در نهج‌البلاغه می فرماید: تمام کارهای خیر و حتی جهاد در راه خدا، نسبت به امر به معروف مثل رطوبت دهان است نسبت به آب دریا.

حضرت علی(ع) فرموده‌اند: «کسی که کار بد را با قلب و زبانش انکار نکند، مرده‌ای میان زنده‌هاست».

امام صادق(ع) فرمودند: «کسی که گناه را ببیند و با توانی که دارد از آن نهی نکند، دوست دارد معصیت خدا شود و کسی که دوست دارد معصیت خدا روی دهد، دشمنی خود را با خدا آشکار ساخته است».

امام باقر(ع) درمقام شکایت از وضعیت دینداران عصر خود، فریاد اعتراض بر می‌دارد که به بهانه خوف و ضرر، دین را ترک کرده‌اند. ایشان می‌فرماید: افرادی هستند که اگر نماز ضرری به مال یا جانشان بزند، آن را ترک می‌کنند همان گونه که امر به معروف ونهی از منکر را که بزرگترین و شریف‌ترین واجبات است، به همین خاطر رها کرده‌اند.

اینها نمونه‌هایی از دستورات بزرگان دین است که بار سنگین نظارت اجتماعی را بر دوش همه ما می‌گذارد و از سکوت در مقابل ظلم و انحرافات بزرگ حاکمان، بازمان می‌دارد. نیازی نیست تاکید کنیم که محصور کردن امر به معروف به نوع پوشش چند زن و دختر یا موارد مشابه، یک ظلم آشکار به این فریضه شریف است در حالی که دهها منکر بزرگ سیاسی و اقتصادی و قضایی در جامعه وجود دارد و مقابله با آنها یک ضرورت دینی و انسانی و انقلابی است.

انقلاب اسلامی برای بقای خود به اپوزیسیونی از جنس خودش نیاز دارد و بی‌تردید، محمد نوری‌زاد از همین جنس است. او معتقد به اسلام و خط امام و نظام جمهوری اسلامی و حتی ولایت فقیه و رهبری است اما از عملکردهای خلاف ارزشهای اسلامی شکایت دارد و برای اصلاح امور مسلمین، به امر به معروف و نهی از منکر توسل جسته است. این گونه افراد را به حکم تعالیم دین، باید ارج نهیم و به جای میدان دادن به متملقان و چاپلوسان قدرت‌خواه، امثال نوری‌زاد را باید در صدر بنشانیم. مگر ما را از «تقدیم الاراذل علی الافاضل» نهی نکرده‌اند؟ مگر نگفته‌اند که «اتبع من یبکیک و هو لک ناصح و لاتتبع من یضحکک و هو لک غاش»؟ از کسانی پیروی کنید که شما را می‌گریانند که آنان، ناصح و خیرخواه شما هستند و از کسانی پیروی نکنید که شما را می‌خندانند چرا که آنان در کارشان غش دارند و ناخالصند.

نمی‌خواهم در این مختصر، فهرستی از منکرات مهم موجود در سازوکار اداره کشور را دوباره برشمارم. کافی است مسئولان به تمام نامه‌های نوری‌زاد مراجعه کنند و نقدهای اساسی ذکر شده در آنها را بجویند و آنها را صبورانه و مدبرانه اصلاح کنند تا معلوم شود که ناصحان دلسوز تندزبان را بر متملقان فریبکار نرم‌زبان ترجیح می‌دهند.

کافی است مسئولان به تمام نامه‌های نوری‌زاد مراجعه کنند و نقدهای اساسی ذکر شده در آنها را بجویند و آنها را صبورانه و مدبرانه اصلاح کنند تا معلوم شود که ناصحان دلسوز تندزبان را بر متملقان فریبکار نرم‌زبان ترجیح می‌دهند.

سلامتی و رهایی همیشگی از رنج زندان را برای نوری‌زاد و همه زندانیان بی‌گناه آرزو می‌کنم.

اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین

Share This Post

درباره محمد نوری زاد

با کمی فاصله از تهران، در روستای یوسف آباد صیرفی شهریار به دنیا آمدم. در تهران به تحصیل ادامه دادم. ابتدایی، دبیرستان، دانشگاه. انقلاب فرهنگی که دانشگاهها را به تعطیلی کشاند، ابتدا به آموزش و پرورش رفتم و سپس در سال 1359 به جهاد سازندگی پیوستم. آشنایی من با شهید آوینی از همین سال شروع شد. علاوه بر فعالیت های اصلی ام در جهاد وزارت نیرو، شدم مجری برنامه های تلویزیونی جهاد سازندگی. که به مناطق محروم کشور سفر می کردم و برنامه های تلویزیونی تهیه می کردم. طوری که شدم متخصص استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان. در تابستان سال 1361 تهران را رها کردم و با خانواده ی کوچکم کوچیدم به منطقه ی محروم بشاگرد. به کوهستانی درهم فشرده و داغ و بی آب و علف در آنسوی بندرعباس و میناب. سال 1364 به تهران بازآمدم. درحالی که مجری برنامه های روایت فتح بودم به مناطق جنگی می رفتم و از مناطق عملیاتی گزارش تهیه می کردم. بعد از جنگ به مستند سازی روی بردم. و بعد به داستانی و سینمایی. از میان مستندهای متنوع آن سالهای دور، مجموعه ی “روی خط مرز” و از سریالهای داستانی: پروانه ها می نویسند، چهل سرباز، و از فیلمهای سینمایی: انتظار، شاهزاده ی ایرانی، پرچم های قلعه ی کاوه را می شود نام برد. پانزده جلدی نیز کتاب نوشته ام. عمدتاً داستان و نقد و مقاله های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی. حوادث خونین سال 88 بساط فکری مرا درهم کوفت. در آذرماه همان سال بخاطر سه نامه ی انتقادی به رهبر و یک نامه ی انتقادی به رییس قوه ی قضاییه زندانی شدم. یک سال و نیم بعد از زندان آزاد شدم. اکنون ممنوع الخروجم. و نانوشته: برکنار از فعالیت حرفه ای ام.

2 نظر

  1. حرف حق لااقل ما هم جواب سوالاتمون رو بگیریم.

     

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشود.

 سقف 5000 کاراکتر

Optionally add an image (JPEG only)

84 queries in 1813 seconds.